Časté problémy na stavbách – jak je s Vím o všem vyřešit?

24.04.2020


Problémy se v průběhu realizace novostavby nebo rekonstrukce často objeví z ničeho nic. Nemá cenu nadávat ani předstírat, že je vše v pořádku. Důležité je reagovat a co nejrychleji situaci vyřešit ku spokojenosti všech zúčastněných stran. Komunikace mezi stavební firmou a investorem musí být pružná a věcná. V takových chvílích budete za online vedení stavebního deníku i celé agendy stavební firmy skutečně vděční. Přečtěte si, jak pomocí aplikace Vím o všem vyřešíte konkrétní problémy, které se na stavbách čas od času objeví.

 

Kvůli zdlouhavému schvalování stojí všechny práce

Rekonstrukce starého rodinného nebo bytového domu je vždy krokem do neznáma. Závady jsou často skryté a odhalíte je až v době, kdy jsou práce v plném proudu. Ve chvíli, kdy se na problém přijde, začíná zdlouhavé schvalovací kolečko a hledání adekvátního řešení. Do něj se musí často zapojit hned několik stran – pracovník, stavbyvedoucí, rozpočtář, vedení firmy, investor a další. Komunikace vázne a rekonstrukce stojí. Informační systém pro stavební firmy Vím o všem je pro řešení krizových a nenadálých situací přímo stvořený. Ukažme si možnosti využití na konkrétních příkladech z praxe.

 

Nepříjemné odhalení: uhnilý trám pod podlahou

Při odkrývání staré podlahové krytiny zaměstnanec zjistí, že se pod ní nachází uhnilé trámy. Původně se zdálo, že jsou trámy v dobrém stavu a nebude třeba do nich zasahovat, ale opak je pravdou. Je třeba informovat vedení, navrhnout cenu za vícepráce, nechat je schválit zákazníkem, objednat materiál a provést opravu.

Pokud stavební firma využívá systém Vím o všem, zprocesování proběhne bez zbytečných prodlev. Zaměstnanec pomocí mobilní aplikace vytvoří požadavek na opravu uhnilého trámu. Přiloží reálné fotografie nebo videa a připíše i poznámky o rozsahu a závažnosti problému. V tu chvíli vedení firmy přijde notifikace, a tak je o situaci ihned informováno. Vyhodnotí ji a zpracuje rozpočet na vícepráce. Ten přes aplikaci odešle rovnou investorovi ke schválení.

Jakmile investor opravu uhnilého trámu schválí, vedení objedná potřebný materiál a odešle jej řemeslníkům na stavbu. Přes informační systém pak informuje stavbyvedoucího, že může zahájit opravu trámu. Vše se vyřeší rychle bez potřeby jediného telefonátu. Přístup k fotodokumentaci můžete navíc přidělit také investorovi, takže se snadno přesvědčí, že je trám skutečně uhnilý a jeho oprava nezbytná.

 

Nerovný podklad hydroizolace plochých střech

Ruku na srdce – chybu může udělat každý, a tak je možné, že se nějaká ta závada objeví i při vaší realizaci novostavby. Pokud ji sami odhalíte ještě před dokončením, ušetříte si spoustu problémů do budoucna. Jakým způsobem zpracovávat procesy, když zaměstnanec na stavbě objeví technologickou chybu, kterou provedl někdo před ním?

Mezi nejčastější závady u novostaveb s plochou střechou patří nerovnost podkladu hydroizolace. Dochází pak k problémům s odtokem vody, jejím hromaděním a vytvářením kaluží. Hydroizolační vrstva má v těchto místech mnohem kratší životnost a často vede i k zatékání do budovy. Nerovnost podkladu může odhalit pracovník, který má na starosti pokládku izolační vrstvy.

V takovém případě opět přes rozhraní aplikace systému Vím o všem zjištěnou závadu zaeviduje, přidá doplňující informace a fotografie. Protože je součástí systému i online stavební deník, vedení snadno dohledá, kdy se podkladová vrstva střechy realizovala, kdo na ní pracoval a proč došlo k nedodržení technologických postupů. Zaměstnanec zadá přes systém pokyn k řešení a pokládku hydroizolační vrstvy provede až po odstranění závady.

 

Provedená práce neodpovídá představě investora

Mnozí investoři sami dohlíží na průběh stavby a kontrolují, jsou-li práce v souladu s jejich představami. Často samozřejmě využívají i technický dozor investora, který dodržení postupů kontroluje. Může se stát, že investor nebo technický dozor objeví závadu v průběhu stavby, případně provedení práce v nesouladu s jeho představami. Do informačního systému Vím o všem má přístup i investor a se stavební firmou může přímo komunikovat. Má možnost nahlížet do elektronického stavebního deníku a sledovat průběh prací.

Nezřídka dojde mezi investorem a firmou k nepochopení. Práce jsou provedeny jinak, než zákazník původně zamýšlel. V takovém případě má možnost do systému tuto skutečnost zaznamenat a požádat stavební firmu o nápravu. Kromě textové zprávy vloží do systému i fotografie a videa, které problém dokumentují.  V případě potřeby přiloží i konkrétní části projektové dokumentace nebo technických výkresů, které dokazují, že stavební práce nebyly provedeny v souladu se zadáním.

Do systému se vše zaznamenává, a tak je celý souboru dokumentů a zpráv důkazním materiálem pro obě strany. Systém je transparentní a zabraňuje zbytečným nedorozuměním i rozhořčením mezi stavební firmou a investorem. Současně zjednodušuje veškeré procesy a zajišťuje rychlé řešení závad a problémů, a to bez zbytečných průtahů.

Zpět